zondag 24 juli 2011

Filosofisch intermezzo - PVV vs. Anders Breivig

Het is twee dagen geleden dat er in Noorwegen een bloedbad werd aangericht. De dader komt uit een onverwachte hoek: een christelijke fundamentalist en zijn naam is Anders Breivik. Deze man was tegen de ontwikkelingen van een multiculturele samenleving en met name de zogenaamde islamisering van Europa. Om hierin in opstand te komen had hij een plan geschreven waarin een uiteenzetting is gemaakt hoe hij dit plan zou gaan uitvoeren.

Laten we beginnen met de woorden: er is een dunne grens tussen een genius en een psychopaat. Hollywood heeft er al enkelen gemaakt, waarvan dr. (!) Hanibal Lecter de bekendste is. Afgaande op de hoeveelheden beschikbare informatie durf ik werkelijk te stellen dat Breivik over een grote mate van intelligentie beschikte. Ik ga hem niet op een voetstuk zetten door van deze man een genius te maken, maar het toont wel aan hoe een persoon misbruikt maakt van zijn kennis op een gruwelijke manier.
In een van zijn documenten lees ik de woorden (zoals deze zijn vertaald door google translate): "I have been storing three bottles of Château Kirwan 1979 (French red wine) which I purchased at an auction 10 years ago with the intention of enjoying them at a very special occasion. Considering the fact that my martyrdom operation draws ever closer I decided to bring one to enjoy with my extended family at our annual Christmas party in December."
Uit alles blijkt dat deze man over de capaciteiten beschikte om een operatie tot in de kleinste details te voorbereiden en wat mij het meest beangstigd is de gedachte dat er blijkbaar niemand in zijn omgeving de signalen herkende dat hij een gruwelijke actie zou uitvoeren.

Koren op de molen voor de anti-PVV aanhangers is zijn vermeende bewondering voor de PVV en het gedachtengoed zoals deze geproclameerd wordt door Geert Wilders. Breivik noemt de PVV "werkelijk cultureel-conservatief" en laten we eerlijk zijn, het ís zo!?
Ik ga niet zo ver door te stellen dat de acties van Breivik de belichaming is van het gedachtengoed van de PVV, maar het toont wel de effecten aan van het verspreiden van dit xenofobische gedachtengoed, de zogenaamde "anti-multiculturele samenleving". Natuurlijk neemt iedereen van de PVV inclusief diens voorman dhr. Wilders direct afstand van de acties van Breivik en wordt er ondertussen op menig fora hevig gediscussieerd over dit vermeende verband. Een hoop PVV-aanhangers gaan natuurlijk direct in de verdediging door met het schuldige vingertje naar "links" te wijzen. Een vriend van mij zei ooit: "als je met 1 vinger naar een ander wijst, dan wijzen er 3 terug naar jou", wijze woorden die in deze context naar mijn mening volledig van toepassing is.

Dit allemaal geschreven te hebben vraag ik mij nog steeds af: "waarom heeft deze persoon die over zoveel kennis beschikt zich verlaagt tot het uitvoeren van een onmenselijke actie?". Dat je als individu een tegengesteld geluid wilt opwerpen tegen een collectieve verandering kan ik alleen maar beamen, waarschijnlijk met mij een hoop andere mensen. Wat mij verbaast is dat hij heeft gekozen voor een geweldadige actie, terwijl er zoveel andere mogelijkheden zijn. Het kan geen wanhoopsdaad zijn geweest, daarvoor was de operatie té secuur geplanned. Hij voldoet ook niet aan het profiel van een sociopaat, een profiel waar een persoon als Tristan van der Vlis wél in past. Was het onvermijdelijk dat er een fundamentalist zou opstaan uit andere regionen dan de bekende regionen waar alle media en samen met de media alle volkeren hun ogen op hebben gericht?
"Is de wereld zo getekend door de gebeurtenissen van 9/11 dat wij niet meer in staat zijn om te differentiëren tussen bevolkingsgroepen die een zogenaamde bedreiging zijn voor de westerse wereld, terwijl de werkelijke bedreiging zich onder onze eigen bevolking manifesteert? Is het individu dat de waan heeft om een revolutie te ontketenen niet gevaarlijker dan een persoon dat vecht voor het bestaan van de huidige systemen?"
Paradox ten top als je nagaat dat Anders Breivig zijn acties uitvoerde ter conservering van de cultuur, het zogenaamde "conservatief-culturalisme" en dat hij dit hoopte te bewerkstelligen door het ontketenen van een revolutie. Aldus beëindig ik deze blog met de woorden: Hulde aan de xenofoben!

Mensen, ik wens ieder een fijne zondag toe!
Een dikke knuffel van jullie semi-filosoof - Halbe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten